-- Naluri Nurani Mujahid --

Kuhadapkan wajahku ke Kiblatmu...Menangisi selaut Dosa-dosaku...Ku Sujud Ke Lantai Bumi Cintamu,mengalir Titisan Airmataku...Ku Didik Naluri Cintaku,Mengerang Sakitnya Hatiku...Ku Pasrah KetentuanMu,menjadi Pegangan Aqidahku...Ku biar Diriku Lena,biarlah Diribaan Cinta & Kasih sayangMU...Jadikanlah Aku,Keluargaku,Sahabat-sahabatku AHLI SYURGAMU...Selamanya Diriku akan menangis,Mengharap Belas Kasihanmu...Hinggalah Tangisanku Berhenti...Dipangkuan KeredhaanMU (T_T)









Assalamu'alaikum wbt...


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyang...


Alhamdulillah...Allahu Akbar...Subhanallah...



Tak de apapun yang aku nak citer kali ni...Hanya perasaan syukurku teramat aku rafakkan dan aku insafi hanya padamu Ya allah swt... lama juga aku xupdate...

Alhamdulillah aku dah dapat rumah sewa dgn mudah dan sudah mula menyewa disuatu kawasan kampung di Jalan Kebun, Klang Selangor...hehe jiran sebelah pula ikhwah PPUKM yang bekerja dekat HTAR, Dr Afiq (manta ameer ppukm)dan zaujahnya,hmmm alhamdulillah segalanya milikmu ya allah... Perabot pun sedikit sebanyak telah aku mula penuhkan mana yang berhak mendapat haknya buat seseorang nanti...yang keselesaan untuk dirinya...Pahala buat diriku nanti kerana allah... Moga allah barakahi segalanya... Doa buat sahabat-sahabatku yang nak walimah akh Hafizuddin, aminuddin, Masdiana, Fahmi Hashim, Suhaimi, Adila... =) Barakallahu Lakuma Wabaraka 'Alaikuma Wajama'a Bainakuma Fikhair...

Akupun actually xsuka sgt kalu DENGAR lagu yang perempuan nyanyi...korang xyahlah amik yang xelok...tapi aku suka lirik nya yang bagus penuh pengajaran...tetapkan luruskan hati... Allah akan anugerahkan yang terbaik yang kamu tak sangka2...YANG PENTING JADI YANG TERBAIK,BAGUS KERANA ALLAH...SEGALANYA ALLAH YANG TENTUKAN...BERSABARLAH...INSYAALLAH... kisah ceritaku...hehe



"Hidup ini indah, jika segala-galanya kerana ALLAH….bersendirian tak bermakna keseorangan , sesungguhnys ALLAH sentiasa bersama –sama kita."


Haramkah

Haram-haramkah aku
Bila hatiku jatuh cinta
Tuhan pegangi hatiku
Biar aku tak jadi melanggar
Aku cinta pada dirinya
Cinta pada pandang pertama
Sifat manusia ada padaku
Aku bukan Tuhan

Haram-haramkah aku
Bila aku terus menantinya
Biar waktu berakhir
Bumi dan langit berantakan

Aku tetap ingin dirinya
Tak mungkin aku berdusta
Hanya Tuhan yang bisa jadikan
Yang tak mungkin menjadi mungkin

Aku hanya ingin cinta yang halal
Di mata dunia juga akhirat
Biar aku sepi aku hampa aku basi
Tuhan sayang aku
Aku hanya ingin cinta yang halal
Dengan dia tentu atas izinNya
Ketika cinta bertasbih
Tuhan beri aku cinta
Ku menanti cinta…


Ku akan terus mencintaiMU...Semampu KudratKU...
video




Assalamu'alaikum wbt...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...


'CERITA AKU'

Alhamdulillah tgh pening2 lalat dgn assgmnt aku dan lab report yg melambak..penuh kepala aku...Study aku? Wah mencabarnya FIZIK n BIO ni...pening2 tp BEST giler...At least kalu xfaham cket pun Faham bnyk INSYAALLAH ...ameen Alhamdulillah...Yg penting KHAIRUL AZZZAM mesti kuat n study konsisten ye tak?eh..ada lg unsur KCB ni...baru power...my future mother in- Law dh bg SPIRIT suh continue smpai dpt PHD oversea ..kuang2..mengangguk saja aku...hermmm...al-maklumlah parent in-law aq ni pun rajin blajr...smpai umur 60'an pun rajin menangguk ilmu..kagum bangat aq...nekad INSYAALLAH...ILMU kan? seronok bljar ni...otak asyik aktif n tak tumpul...bila ramai sgt org asyik tny n sebut pasal mcm mana aq ditaqdirkn bertemu dgn UKhti ni aq hny katakan TAQDIR...aq pun xpernah tgok wajahnya hingglah masa taaruf....family pun xkenal...cumanya sudah lama m.cik tu tertunggu jwpn aq..aq asyik mengelak dan tangguh2 jer...sbbnya dlm masa yg tu plak aq tersangkut plak dgn m.cik2 PJ yg beria-ria nak uruskan aq utk BM di PJ smpai berderet nama tercalon huhu...nk maintainkan aq kt PJ hasratnya...Tp jodoh kan? kita pun xleh nk jangka...allah yg maha mengetahui..aq pun xpernah sangka n mimpi2 indah pun...lebih kpd hormati cadangan yg lebih tua...Akhirnya jodohku dgn m.cik tu jg...apapun alhamdulillah...Tetap mendoakan agar dipermudahkan urusanku nant insyaallah...cket lg ni...ameen ya allah...

Bila direnung dan difikir,betullah semuanya terjadi dgn izinnya...That why aku katakan, Kita mesti berterima kasih pada kpd sesiapa shj yg terlibat secara langsung atau tdk langsung krn merekalah yg hadir mnjd watak2 yg telah ditaqdirkan allah utk kita samapi bertemu jodoh kita...dan mrk juga pun begitu...kena bersyukur ye kawan2...aku ni bnyk sgt dosa-dosaku dgn Allah dan dgn korang2 semua yg menjadi kawan2 aku dan juga yg kenal aku kan...kadangkala aku ni memang xlayak pun jd kawan korang...

Sehinggalah hampir 10bln yg lepas aku benar2 bersedia sbb dah ckup simpanan dan dpt tanggung nant mana yg aku mampu...fuhh..alhamdulillah...kini pun aku bagai bermimpi lg...seolah2 aq jd seorg pemuda Kg. datang mencabut pedang kat dlm batu dan berjaya dikahwinkan dgn anak org Bangsawan...mcm tu ke? xjuga selps lepas interview parents lepas Halangan2 yg bnyk br lepas ujian tu...tu pun dpt bantuan tuan puteri tu...ahaks...terima kasih bnyk membantu bg aku TIP2...

"Dewan bedah" PPUM

aku adalah bersembang dgn mamat ni...bro:Bro tension betullah kita ni kan?nak kahwin jer mesti tension...susah gak jd org lelaki...aku masih senyap...Aq:nape?..bro: yelah org perempuan best la, relax asyik menunggu jer...kita yg pening nak cr duit...aq:dh memang tu fitrah kita kot...bro:diorg best jer, blh beli keta besar2,p shopping, makan sedap2 n relax jer....Aq:dah memang perempuan(dlm hati),apa hal ko sakit hati...bro:xdelah, entah mcm2 dlm kepala aq ni...aq;allah dh jadikan kita kuat,sabar,berdikari,tabah dan bertanggungjwb sesuai dgn fitrah kita, cuba tgok ayah2 kita yg dpt laksanakan tanggungjb dan amanah mrk...kita pun blh mg mgkin lbh baik insyaallah...Yg penting SABAR,TABAH,IKHLAS... hee sweet gitu =)

BERJIMAT sbg LELAKI utk tabungna keluarga masa hadapan.

Ramai yg aku bljr dr kawan2 aku kalu bab2 menabung ni...bljr dr fadzly dan ismail jgak...syarat-syaratnya adalah:-

1.Ikhlas utk menabung dr awal lagi krn ALLAH SWT.
2.Konsisten dalam menabung, cuba elakkan HUTANG(sakit kepala oi).
3.Cermat, bukan kedekut,bakhil atau tangkai jering. SEDEKAH ITU MELUASKN REZEKI dan MEMBERKATI bukan MERUGI.YAQIN. sedikit itu lagi baik dr bnyk yg tak berkat.
4.Belanja apa yg sekadar yg PERLU bkn MENGIKUT KEPERLUAN.
5.Hidup dibawah paras kemampuan bukan mengikt KEMAMPUAN.kalu mampu beli kereta PESONA,cuba pakai kereta sorong jer...hihi lawak jer..pakailan viva ke? BEBAS HUTANG Oiii.cthlah...

bnyk lg lah...ni yg aku buatlah...Tiap kali aku tgok kwn2 pakai handset mahal2 HTC,XPERIA,I PHONE 5,SAMSUNG GALXY,mcm2 lah meleleh mencurah2 kot air liur aq..nak jugak..nak jugak...(hati memberontak mengikut nafsu)...IMAN jwb...lebih baik duit tu aq simpan wak beli perabot rumah nanti...tgok kawn2 asyik mengunyah jer...makan 4 kali sehari kot...fuhhh animal ke tu? IMAN jwb ..aku bljr minum air mask n bw bekal..bljr2 bw bekal nati...makan bila lapar...tgok kwn2 pakai vios la,hondalah,mcm2 lg, seksanya nafsu aq, teringin dhoooo...IMAN jwb pakai jer motor/basikal ke biar susah2 dulu...mksdnya kita blh melatih diri kita supaya cukup dan cuba elakkah HUTANG...nantkan tersenarai antara belaia 41 yg muflis tu...sbb rata2 pengalaman aq masa dok jual keta dulu, guru2 adalah ranking yg plg bnyk hutang..gaji 3k@4k tggl ratus2 je dlm slip gaji...bnyk loan sgt2...hampir semua kaki dan tangan kerajaan begitu...kadangkala aku ni memang kena tgo ayah aq, buat rumah n pakai keta xpernah wat loan pun...rumah besar gaban kot...tp mcm mana dia bersabar berjimat...dahlah umi xkeje dok jg anak jer...huhu
Sbb tu naqibku yg jg seorg DR. pakar dikelantan dia sgt berpesan2 tntg ini...jgn bnyk hutang...ana dulu akhi, ulang alik dgn motor kapcai 10tahun 10bln dr t.merah ke KELANATN...lbh 1 jam kot,dahlah doktor keje mcm nak mati kot...tp aku kagum dgn dia sbb beli keta baru cash dan buat rumah besar gaban tanpa hutang...pinjaman masa di p oversea awal di dah habis berbndg dgn org lain...blk kg isteriny dgn anaknya yg ramai2 tu dgn bas!!!!...xnak fikir aq tension...mksdnya dia gigih dan xnak ada hutang...xleh tido mlm weeeiii...mgkn jgk masa tu sbb masih tiada perbankan islam...huhu hebatnya org dulu2 ni...hasilnya anaknya bgus2 dan ada yg buat medik jg kat timur tengah...BARAKAH2... umi aq selalu cakap kt aq,hidup berpada2...xguna hidup mewah2 kalu tgoh rumah tgok HUTANG,kereta berjalan mcm HUTANG yg berjalan n mcm2 lg...saga aq tu pun hutang jagk...sakit kepala...tp dah tak sakit sbb totally dh bg kakak...apapun bergantung kpd keadaan ye... kalu perempuan tu akau prefer pakailah keta...nak2 yg terpaksa blk lewat mlm...bahaya oiii...bnyk sgt ragut,rogol n mcm2 lag...tambhan kat kota raya ni...aku kerja kat taruma dan kecemasan tu ada jer kes2 mcm tu...risau jg dgn keadaan skrg...yelah teringat kat adik2,kawan2,sedara2....

apapun buat renungn bersama aku petik kata2 cendiakawan islam ustz zahazan dan Usz Zaharuddin "kita bersyukur setidak2nya muamalah kita dah bnyk berubah dan mengikt syariat.adanya perbankan IASLAM bnyk memudahkan dr terlibat dgn riba". apapun walaupun terdapat khilaf didalam perbankan islam, cukuplah bg seseorg muslim itu pakailah perbankan islam dr konvensional.adapun perbankan islam bnyk memudahkan, ckuplah kita hnya menggunakan utk memiliki hanya SEBUAH KERETA dan SEBUAH RUMAH shj kerana keperluan dharuri.bukan perbankan isLAM ITU MENGGALAKKAN KITA lebih bnyk berhutang...

saja2 santai wooiii... ok. sambng =)



Assalamualaikum wbt...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Kala ini aku memang tak sempat nak menulis, tapi mungkin dlm lagu bnyk memneri kita sedikit PERINGATAN dan RENUNGAN BERSAMA...


Kau yang menciptakan cinta
Dan Kau jua yang menghampar bahagia
Di ribaanMu terhimpun harapan
Impian tulus setiap insan

Kau yang mengutuskan duka
Dan Engkaulah yang mengirimkan hampa
Namun padaMu jua diadukan
Merabahkan keresahan dan tangisan

Aku tahu inilah kasihMu
Aku tahu inilah cintaMu
Dan ku tahu tiap yang terbaik untukku
Tak semuanya yang ku mahu

Di celah hangat nafas yang terhela
Ada dingin saat menyeru (menyebut) namaMu
Terarah segala ronta dan rasa
Pada damainya dakapanMu

Aku tahu inilah kasihMu
Aku tahu inilah cintaMu
Dan ku tahu di segenap ruang rasaku
Telah Kau titipkan kekuantan
Oh Tuhan

=)

Hazli
26/9/11



Assalamu'alaikum wbt...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...


Gambaran keadaan hatiku Pada hari bersejarah di hari ini...ALHAMDULILLAH..Terima Kasih Ya ALLAH...


PadaMu Ku Bersujud


ku menatap dalam kelam
tiada yang bisa ku lihat
selain hanya nama-Mu Ya Allah

* esok ataukah nanti
ampuni semua salahku
lindungi aku dari segala fitnah

kau tempatku meminta
kau beriku bahagia
jadikan aku selamanya
hamba-Mu yang slalu bertakwa

ampuniku Ya Allah
yang sering melupakan-Mu
saat Kau limpahkan karunia-Mu
dalam sunyi aku bersujud

pada-MU




11/09/2011
9am.


WAJIBAT RAMADHAN (ikram PJ)

1. Iftar keluarga bagi setiap usrah 1 kali
2. Derma Palestine- RM 1 sehari/kepala bagi yang bekerja.
Kutipan akan diserahkan pada jamuan hari raya
3. Quran 30 juzuk/sebulan
4. Qiam/iktikaf 10 terakhir ramadhan (ikhwah)
5. Usrah berjalan- 2 kali sepanjang bulan ramadhan
6. Edaran poster 1) Sebelum Ramadhan
2) 10 malam terakhir


Assalamu'alaikum wbt...

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Blog aku dah hampir diseliputi habuk dan sawang...update sekejap. sekelumit mampu.

Aku terdengar lagu ini, dan terkadang irama dan lagunya membuat HATIKU runtun, sayu, sepi dan Takut...dan disitu juga mula TERBIT KESYUKURAN yang tak terhingga kerana lahirku ISLAM...Alhamdulillah...Yang paling penting aku mesti/wajib menjaganya dan biarlah LAHIRNYA IMAN & tAQWA Didalam HATIKU... "itulah nikmat yg sebenarnya"... IMAN dan ISLAM... Sesungguhnya harta, nama pangkat dan juga rupa... Bukanlah jaminan KEBAHAGIAAN... Kebahagiaan pada KEIMANAN

sedari itu, sedarlah kita semua dari dunia yang melalaikan ini. JOM kita pakat-pakat jadikan DUNIA ini sebagai tempat kita menanam utk kita TUAI di akhirat kelak... jom ramai-ramai... ALLAH bantu kita Insyaallah... MESTI KUAT...

Pengiktibaran dari KISAH PUTERI DIANA...

Hadirmu bersama kuntuman senyuman
Terlukis wajah sicantik rupawan
Kau jadi impian berjuta pria
Kau jadi idola pemuda
Namun kau pergi bersama tragedi
Kisahmu menyentuh menggamit hati
Kasih ditinggal bersama kenangan
Permaisuri kau insan sepi

Segala-gala ditakdirkan Tuhan
Pasti tidak sia-sia
Layar lara seorang puteri
Kembara sayu seorang ibu
Menghadiahkan jutaan ikhtibar
Di hati seorang wanita
Yang bernama puteri

Oh Diana
Kau umpama kerdipan di malam gelita
Akhirnya terpendam dipagut derita
Dalam mencari erti cinta

Oh Tuhan...
"Benarlah tiada bahagia tanpa iman,
Benarlah tiada kebahagiaan tanpa Islam di jiwa"


Sesungguhnya harta, nama
pangkat dan juga rupa
Bukanlah jaminan kebahagiaan
Kebahagiaan pada keimanan





Assalamu'alaikum wbt...

Kali ini, saya lebih berkongsi tentang perkahwinan seorang sahabat saya. sempat kongsi gambar sahaja. teringat hari jumaat time nikah tu, pagi tu baru cuti saya dibenarkan...apalagi menunggang laju naik motor berkemas nak bertolak ke melaka. bawa adik dan seorang lagi sahabat lama, Salahuddin Jaafar. samapi sana Asar dan mint Ikhwah tempah Hotel. bermalamlaah kami di hotel semalaman. sanggup tu, alhamdulillah best sangat2 disamping sahabat yang susah senang bersama sejak belajar lagi.juga merupakan anak usrah. Tapi itulah, bila saat lafaz akad tu,terasa seolah-olah lebih berat dari menampung sebuah gunung...Ya Allah, begitu berat tanggungjawab seorang suami...terasa bahang walaupun berada disebelah. teringat sebelum itu,aku berpesan padanya dan juga lebih mengingatkan padaku nanti, "Sentuhan yg paling dihormati dan disanjungi oleh seorang isteri kpd suaminya bukanlah apa-papun, kecuali mengajarkan agama padanya...Berhidup dengan bahagia dan tenang dalam mengikuti sunnah Rasulullah s.a.w...perkara yang lain pasti allah akan rezekikan pada kamu berdua...jangan mengabaikan soal ini...bawalah dia bersama-sama kamu dalam menebar budi dan menangguk pahala di JALAN AMAL DA'WAH bersama kawan-kawan yang lain kerana disitu akan ada suatu titik pertemuan hati dan simpulan hati yang SATu & UTUH insyaallah...segala serahkan pada allah...mungkin nasihat ini, pernah aku terima dan kini aku sampaikan... curi-curi masa. =)

Kau yang menciptakan cinta
dan Kau jua yang menghamparkan bahagia
diribaanMu terhimpun harapan
impian tulus setiap insan
aku tahu inilah kasihMu
aku tahu inilah cintaMu
dan ku tahu tiap yang terbaik utkku
tak semuanya yang ku mahu...
Dicelah hangat nafas yang terhela
ada dingin saat menyebut namaMu
terarah segala ronta rasa
pada damainya dakapanMu (ya ALLAH)


SAAT LAFAZ SAKINAH


Heningnya…
Sunyi suasana…
Lafaz sakinah bermula

Apa rasa
Diterjemah hanya
Sebak abah, tangis ibunda

prechorus:
Adalah aku, wali puteriku
Serah kini amanahku ini padamu
Nafkahilah dia, curah kasih dan cinta
Lebih dari yang ku berikan kepadanya

chorus:
Dulu esakkannya sandar di bahuku
Tangisannya kini ku serah padamu
Bukan bermakna, dia bukan milikku
Fitrahnya perlukanmu

Jadikanlah dia wanita syurga
Mengerti benar akan maharnya
Taat iu bukjp /Ba pada nama
Indah ia pada maksudnya

Ku akur
Akan pesanmu
Puterimu kini amanahku

Iringilah
Dengan doamu
Bahagia kami dari redhamu

hazli.
11:53 am
1/6/2011


Assalamu'alaikum wbt...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

AL-Quran adalah petunjuk insan sepanjang zaman. Bagi mereka yang ingin mengambil pengajaran dan pembelajaran. didalamnya penuh hikmah dan Ilmu yang memberkati seluruh hidup manusia. Kenapa manusia tidak pernah berusaha untuk mentadabburnya dan memahaminya. cukupkah sekadar didendangkan dalam bentuk tarannum atau hiasan diatas para. Sesungguhnya, mereka itu adalah orang yang rugi. rugi hidupnya Dunia akhirat... Lihat hari ini, kenapa kejahatan begitu melata di atas muka bumi allah ini? kerana manusia degil dan tidak ingin mengambil pedoman diatas mukjizat besar ini... buat bekalan di sepanjang bekalan. "kitan itu(al-Quran) tiada keraguan padanya, menjadi petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa" (2:2)

Teringat saya semalam, Ketika Cinta Berusrah... ada sedikit sebanyak ikhwah menyentuh sedikit tetang mukjizat al-Quran. Jadi kami berbincang dengan panjang lebar... merenung dalam aku jauh ke DASAR HATi... merungkai persoalan diri dan menangis membisu ke dalam diri... insaf aku TIKA ITU... Naqib saya berkata "alhamdulillah, ana dulu khatam al-Quran seawal umur 10 tahun. Kini alhamdulillah, anak ana yang sulung dah khatam al-Quran seawal usia 7 tahun. subhanallah, maksudnya anaknya dah boleh membaca al-Quran sendiri...setiap hari selepas solat MAHGRIB ana akan pastikan ana akan memunyai masa mengajar anank-anak membaca al-Quran dgn ana sendiri...aku merenung dalam, ramai ibubapa hari ini yang menghantar anak-anak mengaji diluar... dimanakah tanggungjawab seorang ayah dan kasih sayang seorang ayah dalam mengajarkan agama kepada ISTERi dan ANAK-ANAK? nilai yang tinggi buat diriku...

ada rakan seusrah saya menjawab,ana pun sudah seawal usia yang muda ayah sudah mengajar membaca al-quran dgn baik...ana sudah menghafal quran lebih kurang 10 juzuk... allahu akbar, aku baru beberapa juzuk itupun bnyk yang terlupa kerana jarang sangat tasmi' pd kawan2...kini kerap didalam usrah, alhamdulillah...Niat sangat hati ini nak jadi "hafizul Quran" insyaallah(pekenankanlah ya ALLAH) akan aku usahakan... tetiba buak aku terfikir, dgn kesibukkan aku yang 'terlalu ni,bagaimana aku nak menguruskan masa mengajarkan agama dan mentarbiah zuriatku nanti...tibul kemurnian cinta dan kasih didalam hati seketika dengan keazaman yang tinggi,tekad hati,IlTIZAM diri TIKA ITU juga... kerana aku mengimpikan zuriat-zuriatku yang mampu menjadi jauh lebih baik dariku...yang akan Mujahid,Mujahidah dijalan INI...akan aku terus berbangga dan bahagia kerana aku tinggalkan meraka menjadi hambamu yang akan mengembangkan agamamu ini... Moga aku sempat melihat saat itu...

sekalipun begitu, semuanya bermula perubahan dari diriku sendiri dan aku tawakkalkan segalanya kepadamu ya ALLAH dengan segala daya usahaku bermula dari aku memilih calon ISTERIKU... Moga engkau permudahkanlah segala urusan hambamu ini hingga nafasku berhenti...berhentinya ia didalam dakapan CINTAMU YANg AGUNG... padamulah aku panjatkan kesyukuran yang tak terhingga... =) terima kasih kepada abah kerana menjagaku sebegini rupa.

hazli
6:18pm


p/s:segalanya bermula dari diriku sekarang.
p/s:tanamkan sifat mentarbiah,mengajar,mengasuh,membelai anak-anak tetang agama. Tanggungjawab dan amanah yang berat buat SEORANG SUAMI & AYAH. Moga aku mampu lakukannya nanti insyallah. ameen.
p/s:kepada kamu yang singgah membaca, DOAKAN SAYA. jazakallahu khairan jazak. =)

Assalamualaikum wbt...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Ya allah, betapa beratnya ujianmu...tersimbah jua kepada diriku...terduduk dan terkesima aku seketika...lesu bisu tanpa kata dan bicara...mengalir jernih manik-manik mutiara kesedihan...hatiku tak keruan ketika menatap wajahnya...ku simpan rasa HATI,ku cuba tabur BUDI dan Semangat, walaupun tatkala TIKA ITU aku sangat lemah didepannya...Bagaimana aku nak ubatinya...ku capai hanset berkongsi bersama teman-teman seusrah, kami cari jalan yang terbaik...aliran DOA dari hatiku tidak putus-putus...inikah UJIAN YA ALLAh... mencari MAKNA UJIAN AKU SEKETIKA...membelek buku dan nota tentang ujian...membuka tafsir al-Quran aku seketika ...mendalaminya...apa yang harus aku perbuat... Ya Alllah sungguh besar ia ya allah... aku melihat ayat ini dari sudut hatiku

"Dan kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekeurangan harta, jiwa dab buah-buahan. Dan sampaikan BERITA GEMBIRA kpd ORANG-ORANG yg SABAR. (2:155)

Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata 'inna lillahi wa inna ilaihirajiun' (sesungguhnya kami milik Allah dan kpdnya kami kembali. (2:156)

"mereka itulah yang memperoleh AMPUNAN dan RAHMAT dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mandapat petunjuk". (2:157)

p/s: HIKMAH yang ALLAH JANJIKAN
1. Ia sebenranya adalah BERITA GEMBIRA bagi orang BERIMAN & BERSABAR.
2. ALLAH BAGi KEAMPUNAN- ini adalah nikmat yang hebat, nimat diampunkan OLEH RAJA SEGALA RAJA... SUBHANALLAH, MESTi YAQIN.
3. Allah anugerah RAHMAT- Tiada sesuatu makhluk pun mampu memeri nikmat RAHMAt ini.
4. Akhirnya, ALLAH iktiraf mereka Sbg manusia yg mendapat PETUNJUK...

Akhirnya, Kini aku sangat-sangat gembira bagi pihaknya... Moga Engkau TETAP TSBAT, TABAH, SABAR... ALLAH dah sediakan HADIAH-HADIAh yang LUMAYAN untukmu SAHABATKU... (T_T) ... mentafsir lagu ini buatku sendiri...

UJIAN RAHMAT.

Dalam derita ada bahagia
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamu

Bibir mudah mengucap sabar
Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya


Harus ada rasa bersyukur
Di setiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi


Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya


Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi
Segala ujian diberi
Maka bersyukurlah selalu

Assalamu'alaikum wbt...

Dengan nama Allah Yang Maha pemurah lagi Maha penyayang...

Sedikit perkongsian tentang isu yang sangat-sangat panas dalam malaysia... Tentang video seks Dato' Seri Anuar Ibrahim... tapi kenapa yer baru tahun ini "keluar pasaran"...kenapa tidak sebelum ini... Adakah ianya mempunyai konspirasi mereka-mereka tertentu? Wallahu 'alam... Allah Akan sentiasa membenarkan dan membantu mereka yang berada dijalan KEBENARAN... Mereka yang tidak pernah takut akan HUKUM ALLAH dan menyebarkan FITNAH sebelum adanya BUKTI mengikut HUKUM SYAR'I nantikan AZAB ALLAH yang SANGAT DAHSYAT DAN PEDIH... INSAFLAH DAN TAKUTLAH KEOADA ALLAH... kembalilah mereka-mereka yang BERDOSA KE JALAN TAUBAT... - Tulisan dibawah saya 'copy' dari Ustazah MAZNAH DAUD yang beliau minta sebarkan kepada mereka-mereka diluar sana... INI ADALAH TANGGUNGJAWAB YG WAJIB... Wahai manusia marilah kembali kepada Allah S.W.T dgn Hati yang SEJAHTERA...


Kebanyakan warga dunia, khususnya Negara kita yang tercinta Malaysia tentu sudah mengetahui tentang video seks yang dikatakan melibatkan seorang pemimpin parti pembangkang dengan seorang wanita dipercayai pelacur dari China.
Beberapa persoalan timbul mengenai video tersebut:
1. Ada vedio pastinya ada pihak yang merakam. Siapa dan untuk apa dia rakam? Orang yang merakam kemungkinan besar berada di tempat kejadian. Seorang makhluk yang bernama Shazryl Eskay Abdullah mengakui bahawa dia pun ada dalam rakaman video tersebut (pada awal klip video) – (Utusan Malaysia, Khamis 24.03.11 bersamaan 19 R.Akhir 1432, muka hadapan). Kenapa dia berada di situ? Adakah dia datang untuk mencegah maksiat itu? Atau untuk merakam? Atau membekalkan pelacur kepada pelanggan? Atau secara kebetulan? Atau untuk mengintip rahsia orang?
2. Kalau secara kebetulan dia terserempak dengan orang yang sedang berzina, maka dia wajib mencegah sebagaimana diperintahkan oleh Nabi s.a.w. dalam sepotong Hadis yang sangat masyhur bermaksud: “Siapa di antara kamu yang melihat satu kemungkaran, hendaklah dia mencegah dengan tangan. Kalau tidak berkuasa dengan tangan, cegahlah dengan perkataan. Dan kalau tidak berkuasa dengan perkataan, cegahlah dengan hati. Itu adalah selemah-lemah iman.” Sahih Muslim. Adakah dia telah mencegah dan menasihati kedua-dua pelaku itu?
3. Kalau dia datang untuk mengintip dan mencari rahsia orang, maka dia telah melanggar satu larangan Allah di dalam al-Quran (namanya menunjukkan dia seorang muslim. Dan muslim wajib patuh kepada al-Quran). Firman Allah Ta’ala bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.” (Al-hujurat:12). Dan sabda Nabi s.a.w. bermaksud: “Sesungguhnya jika kamu menjejaki keaiban manusia, kamu telah benar-benar memusnahkan mereka atau hampir-hampir memusnahkan mereak!” Riwayat Abu Dawud dan an-Nasa’iy.
4. Kalau dia mengetahui tentang perbuatan zina yang amat keji itu dan mempunyai saksi yang cukup syarat seramai empat (4) orang, maka mereka hendaklah membawa kes itu ke mahkamah, bukan menghebohkan di media. Kalau tidak ada saksi yang cukup syarat, maka dia wajib menutup mulut (setelah menasihati pelaku) dan tidak menceritakannya kepada sesiapapun. Menghebahkan jenayah zina tanpa saksi yang cukup syarat, maka orang yang menghebahkan itu telah melakukan satu jenayah yang dinamakan qazaf. Hukuman qazaf dinyatakan di dalam al-Quran bermaksud: “Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka lapan puluh kali sebat dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik.” (An-Nur:4). Muslim sepatutnya menutup keaiban saudaranya, bukan mendedahkan. Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesiapa yang menutup keaiban seorang mukmin, maka seolah-olah dia telah menghidupkan seorang bayi yang telah ditanam hidup-hidup dari dalam kuburnya!” Riwayat Ahmad, Abu Dawud dan an-Nasa’iy. Dan orang yang suka keburukan itu tersebar, apa lagi sengaja menyebarkan kemungkaran dalam kalangan masyarakat, diancam oleh Allah dengan siksa yang amat dahsyat. Firman-Nya bermaksud: “Sesungguhnya orang-orang yang suka terhebah tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian).” (An-Nur:19)
5. Pihak yang mendedahkan video yang jijik itu mendesak kerajaan menubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat kesahihan rakaman video itu. Menurut hukum Islam, pihak yang dituduh melakukan zina itulah yang harus mengeheret penuduh-penuduh itu ke mahkamah, dan makhkamah wajib meminta mereka mengemukakan saksi-saksi yang cukup syarat dan bukti-bukti yang boleh diterima bagi membuktikan dakwaan mereka. Inilah yang menepati saranan Nabi s.a.w. dan diamalkan oleh sahabat radhiallahu’anhum dan diperakui di dalam kitab-kitab fiqh, iaitu keterangan adalah bebanan ke atas orang yang mendakwa dan sumpah ke atas orang yang didakwa.
6. Semua pihak yang tidak terlibat dan tidak ada kena mengena dengan peristiwa mungkar itu hendaklah berhenti daripada memperkatakannya, terutamanya pihak media. Medialah sebenarnya perantara atau menyebar kemungkaran itu. Kalau bukan media yang menyiarkan, tentunya kita semua tidak mengetahuinya.

Pesanan: yang membaca tulisan ini, tolong sebarkan sehingga sampai kepada pihak yang terlibat agar mereka insaf dan muhasabah diri, takut kepada Allah ‘Azza wa Jalla Yang Maha Perkasa.
Posted by Maznah Daud


wasalam...


Hazli.

p/s: lama sudah saya tinggalkan blog,FB... menginsafi keterlaluan diri. kembali muhasabah dan membersih diri serta menjaga sopan santun dan keberadaban akhlak yang mulia.
p/s: isu ini yang mengembalikan saya berblogging semula. sangat sensitif dan peka dgn ISU FITNAH yang berleluasa. ALLAH jauhkan aku dr FITNAH...mungkin pernah TERJADI PADAKU ? allahu a'lam...
P/s: aku kembali menjadi student semula mulai jun ini. akan menjalani orentasi di USM pulau pinang. Moga Allah cemerlangkan aku utk habiskan pengajianku ini. Impian diri, continue study sampai liang lahad. ameen. Doakan Saya sahabat-sahabat semua. =)

p/s: Saya mohon berbanyak-banyak kemaafan diatas silap salah saya kepada ntum dan korangkorang semua... maafkan saya jika ada silap salah dan dosa-dosa yang saya lakukan kepada kalian semua samada sengaja atau tidak,secara lansung atau tidak dan samada disedari atau tidak. Moga allah ampunkan saya di atas dosa-dosa saya ke atas kalian. jazakallahu khairan jazak... =) doakan saya Agar dipermudahkan segalanaya... Akan tetap terus BERSABAR dan MENANTI TIKA ITU...



Assalamualaykum wbt...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Alhamdulillah masih diberi nikmat Hidup... Kali ini sedikit coretan...Ya Allah Moga apa yang kutulis ia lebih memberi bekas dan kesan pada diriku sendiri dan orang yang membacanya...

Sepatutnya saat ini aku tidak sepatutnya menulis... Ada retreat KNL di Hulu Langat. Tapi mlm ni xdapat bersama ntum kerana kena tunggu adik2 dan kakak yg baru bertolak balik ke KL...sedih juga...tapi esok insyaAllah akan bersama ntum semua...simple jer tajuk saya kali ini...akhir2 ini cuba melalaikan diri dari asyik menjenguk FB...cuba sedaya upaya penuhkan masa yang lebih bermanfaat yang ada keutamaan dahulu...

...Tetang "DIA"...

Sungguh, saat ini aku merasakan diriku sungguh derita...banyaknya perkara yang tak sepatutnya aku fikir dan aku harapkan...resah dengan keadaan diriku yang terkontang kanting tanpa arah tujuan dan kepastian...hingga membawaku kepada kesedihan yang aku tak pernah imipikan dan harapkan...ketika ini entah kenapa hatiku merungut menangis...menyebabkan mutiara-mutiara jernih mudah sungguh terburai dan bertaburan diwajahku tanpa disuruh...sungguh,aku sangat sakit...aku sangat letih...aku sangat lemah dengan diriku...tapi aku cuba kuatkan diri agar tidak pernah berputus asa dengan pengampunan dan rahmatmu...menyebabkan aku sentiasa terbayang takutnya akan azabmu...tapi sekali lagi akau lemah...Di saat aku lemah aku sentiasa mendendangkan dan menghiburkan hatiku sendiri dengan lagu ini..."Don't despair and never loose Hope, Cause Allah Is Always By Your side"...aku mesti kuat dan tabah menjalani kehidupan ini dengan IMAN memenuhi Hatiku...Biarlah hingga ke akhirnya IMAN sentiasa memenuhi hatiku Ya ALLAH...Tolong IKHLASKAN DAN LURUSKAN HATIKU sampai Bila-bila YA ALLAH...Tiada Siapa yang mengerti dan memahami Perasaan dan faham akan diriku melainkan engakau Ya ALLAH... Kini aku berdiri dipentas lakonan dunia ini...aku melihat ramai orang berebut-rebut tentang harta dan kekayaan Dunia...Disini juga aku melihat, ramai manusia yang memuji dan memuja kecantikkan wanita yang diperdagangkan...Disini juga aku berdiri melihat manusia mencari hiburan untuk menghiburkan hati dan diri yang selamanya tidak akan terhibur melainkan menghiburkan diri dengan janji ALLAH tentang SYURGA dan NIKMATNYA...dipentas ini juga aku melihat manusia merajakan perut untuk kenikmatan dan kepuasan nafsu tanpa memikir HIDANGAN TERBAIK dari syurga...Dipentas ini juga aku bimbang akan diriku, adakah hatiku, jiwaku dan fikiranku berada dikalangan manusia itu...Allah bantu aku...

itulah... Tentang "DIA"... "Dia" adalah 'TAUBATKU"...

"Dan Kehidupan ini di DUNIA hanyalah permainan dan senda gurau. Sedang akhirat itu sungguh lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. TIDAKKAH kamu mengerti?." (6:32)

"Janganlah engkau merasa seolah-olah umurmu masih panjang kerana lamunan seperti itu banyak membawa kepada ajal..."

(Syair)


Al-Hafiz Al-Hakami dalam sebuah syairnya, mengatakan :

Ingatlah kematian dan peristiwa-peristiwa terjadi selepas itu;
tidak seorang pun yang dapat melepaskan diri daripadanya.
Kematian merupakan penentuan segalanya;
segala sesuatu menjadi jelas akibatnya.
Kubur boleh menjadi sebuah taman syurga;
dan boleh pula menjadi lubang neraka.
Jika ia baik, maka setelahnya itu
adalah kenikmatan yang tiada bandingannya dari Tuhan.
Jika ia jahat, maka setelahnya itu;
adalah kesengsaraan jauh lebih dahsyat.
Demi Allah, sekiranya kau tahu apa yang berlaku selepas itu;
tentulah kau tidak akan tertawa malah banyak menangis.



...Taubat Seorang Hamba...


Hati hiba mengenangkan dosa-dosa yg ku lakukan,
Oh Tuhan Maha Kuasa,
Terima taubat hamba berdosa...

Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x.....
Taubatku ini.....

Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan,
Kerana hilang dari jalan menuju redhaMu ya Tuhan.

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x...
Taubatku ini...

Di hamparan ini ku meminta moga taubatku diterima...

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x....
Taubatku ini...

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x..
Taubatku ini...

Sekadar ini buat kali ini ...InsyaALLAH akan menyusul dengan bantuannya... (T_T)

p/s:"The greatest weakness of most humans is their hesitancy to tell (show) others, How much they love them
while they're alive."(Poet)
p/s:"Aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu." (Imam Nawawi)
p/s:Apabila kamu merasa letih berbuat kebaiakan,maka sesungguhnya kelatihan itu akan hilang dan kebaikan yang dilakukan akan terus kekal. Dan sekiranya kamu berseronok dengan dosa, maka sesungguhnya keseronokkan itu akan hilang dan dosa yang dilakukan akan terus kekal. INGATKAN AKU YA ALLAH.
p/s: ISTIQOMAH dalam menghambakan diri.
p/s:aku milik tuhanku, kau milik tuhan kita, kita milik tuhan kita, kita semua miliknya.
p/s:syaitan sentiasa membisikkan supaya melakukan dosa dan MENANGGUHKAN TAUBAT.





hazli.


Assalamu'alaykum wbt...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.


Perkahwinan Atau Baitul Muslim (BM) merupakan satu urusan besar.

Saya katakan, ianya URUSAN AMAT BESAR.

Saya tanya pada kamu, susah tak nak bina individu muslim?

Susahkan....?

Apatah lagi sebuah baitul dakwah (rumah dakwah). Ianya bukan sekadar sebuah akad nikah. Ianya adalah satu wasilah untuk urusan lebih besar dari itu. maka bersedialah dan berfikirlah sewajarnya akan hal ini. Berbicara tentang perkara ini amat berbeza sekali fenomenanya dikalangan ikhwah dan akhawat sendiri.

Berbual dengan suami saya sendiri mengenalkan saya akan kepelbagaian sikap-sikap ikhwah (rakan-rakan seperjuangan) mahupun saya sendiri mengenali banyak kisah-kisah akhawat yang ada.

Lain orang, lain ragam dan ceritanya.

Sebelum melangkah, mengambil keputusan dan memasang niat, jadilah perjalanan antum menuju anak tangga seterusnya, perjalanan yang terbaik sekali dari awal, sehinggalah pengakhirnya.

Di situ ada barakah, di situ ada kemanisan, di situ ada sebuah cerita yang layak diabadikan untuk dijadikan contoh buat anak-anak kita nanti. Kisah kita takkan sama dengan kisah ibu bapa kita dahulu.

Dakwah di zaman ini berbeza. Sikapnya pun berbeza. Maka penjagaannya begitu juga.

Sikap ikwah dalam menjaga ikhtilat (perhubungan lelaki dan perempuan) ini berbeza sekali. Ada yang sangat menjaga hingga tak memandang perempuan pun (ehem ehem), sehinggalah yang suka memandang akhawat untuk mencari calon pasangannya. Ada yang mahu menunggu hingga umur 30 tahun, mencukupkan keperluan serba serbi barulah nak dibina mahligai rumah tangga ini. Ada yang sedari belasan tahun sudah decide untuk bertunang demi berumah tangga.

Begitu juga naluri seorang akhawat berbeza sekali. Ada juga yang dah bersedia awal. Ada yang belum lagi. Dan saya nampak indahnya ikhwah akhawat ini kerana mereka tak memilih couple sebagai jalan penyelesaian dalam menyelamatkan perasaan. Mereka tetap memilih akad demi menyelamatkan perasaan mereka.

Banyak orang banyak kisahnya. Banyak contoh boleh didapati. Ada yang memberi contoh terbaik. Ada yang amat menjaga segala proses BMnya sehingga semua terkejut saat dia mengumumkan tarikh pernikahannya. Ada juga yang sedikit longgar dalam urusan BMnya. Contact tanpa orang tengah dan sebagainya. Antum lihat, dan tanyalah hati antum apa yang terbaik mahu antum ikuti.

Kerana antum akan menjadi contoh pada anak binaan antum dan anak-anak antum sendiri. Jika antum sendiri longgar, maka longgarlah anak binaan antum. Begitu juga anak-anak antum. Namun jika kita benar menjaga langkah-langkah kita semenjak awal, hingga akhirnya, itu akan menjadi contoh pada anak binaan kita.

Bukan itu sahaja, bagaimana penjagaan hati anda dengan Allah? Takkah anda malu cintamu pada Allah telah tercemar? Sebab ada juga yang bertunang lama, dan akhirnya membuka ruang untuk diri mereka bercouple tanpa disedari, bercinta tanpa sah. Ini adalah suatu virus yang akan melemahkan jiwa seorang akhi dan juga ukhti.

Melamar secara direct

Ada juga akhwat yang melamar ikhwah secara direct. Walaupun paling ramainya adalah ikhwah sendiri. Ada yang secara sms mahupun email. Saya tersenyum terkadang menerima berita ini. Dan terkadang saya berfikir, takkan naqib ikhwah tersebut ataupun ikhwah lain tak memberikan contoh kepada ikhwah tersebut bahawa; sebelum melamar, rujuk dahulu naqibah akhawat tersebut.

Itu lebih gentleman, dan sejahtera untuk hati ikhwah dan akhawat tersebut.

Akhwat rasa sangat offended bila ikhwah melamar tanpa adanya kehadiran orang tengah. Walau beremel, biarlah ada orang tengah. Jika bersms, biarlah ada orang tengah mengetahuinya.

Suka itu penting dalam berbaitul Muslim, walaupun itu bukan satu syarat kerana perasaan itu boleh dibina. Ada yang dah berkenalan terlebih dahulu, ada mengenali lewat program ataupun emel.

Namun untuk memilih calon isteri itu, bukanlah memberi ruang untuk mata kita meliar mencari siapakah calon isteri kita.

Kerana kita berkahwin sendiri untuk menjaga hati kita. Agak ironi dan pelik, jika sebelum kahwin sendiri kita sudah tidak menjaga hati kita dan membenarkan syaitan-syaitan memasuki ruang hati kita.

Kerana itu, walaupun tidaklah semua cerita Baitul Muslim ini indah, namun pada kebanyakannya, jika proses itu dimulakan dengan perbincangan bersama nuqaba, outcomenya pasti indah samada positif mahupun negatif.

Kebanyakan akhwat yang merujuk saya apabila ada ikhwah melamar secara direct, outcomenya pasti sedikit mengecewakan ikhwah tersebut. Samada ditolak bulat-bulat, mahupun akan berlaku masalah di perjalanan.

Indahnya apabila dakwah menjadi sandaran kita.

Ada kata-kata dikalangan ikhwah yang mengatakan bahawa, kalau kahwin dengan akhawat ini, confirm settle agama. So, sekarang kita kena carilah yang comel dan cantik pula.

Saya tergelak juga menerima kenyataan ini, sebab memang sisters sendiri beranggapan begitu. Ada kata-kata mengatakan:

' asalkan ikhwah sudah! tak kisahlah siapa pun dia!!'

Niat untuk kahwin sesama ikhwah akhawat itu sangat bagus. Dan itulah yang lebih utama. Tapi berkahwin ini melibatkan dua pasangan yang ada hati dan perasaan . Bukan nak kahwin dengan benda. Di situ ada nilai-nilai manusiawi. Manusia ada kelemahan - kelemahannya. Tak semua akhwat sama level dalam tarbiyah dan dakwah. Ada yang tak cukup muwasafatnya lagi. Ada yang lebih utama untuk dikahwini lebih dahulu berbanding lain.

Jika kamu letakkan dahulu citarasa diri kamu berbanding dakwah, adakah kamu ini wajar digelar rijal dakwah? Allah akan beri kamu yang terbaik. Jika kamu memilih pasangan kamu kerana Dia.

Sebab itulah nuqaba perlu disantuni dahulu. Ada yang bermasalah dengan nuqaba, maka santunilah orang tengah yang lebih ditsiqahi. Di situ orang tengah akan suba sedaya upaya menjaga ego seorang lelaki mahupun seganya seorang perempuan dalam proses ini. Pengenalan dalam pertunangan berlaku di bwah pandangan mata Allah, bukannya syahwat. Dan insyaallah kamu akan dikurniakan orang yang terbaik buatmu.

Saya tak tahu berapa ramai ikhwah yang baca artikel ini, namun ingin saya katakan pada mereka, pinanglah akhawat (rakan perempuan) kerana dakwah.

Jangan kaburinya dengan perasaan suka mahupun cinta pada sebuah keindahan wanita. Maknanya terkadang terkaburnya niat kita itu menjadikan istikharah kita tak menentu, mahupun kita tergopoh gapah dalam bertindak. Bila kita berkahwin kerana Allah, kita akan menjaga setiap langkah-langkah kita dalam berBM ini termasuk tempoh pertunangan itu sendiri yang banyak mengundang fitnah dalam hati ini.

Tempoh pengenalan sebelum berkahwin itu penting untuk melihat keserasian. Namun berkenalan selepas kahwin itulah terlebih indah serta manis. Setiap saat akan ditunggu demi mempelajari sifat baru pasangan kita.

Jagalah gentlemannya anda dengan tidak bertanya direct pada akhwat. Jangan malu untuk meminta bantuan orang tengah. Anda akan dihormati dan dikagumi oleh mana-mana akhwat pun. Jika mereka menolak, keegoan anda tidak terusik dan anda pasti akan dicarikan akhwat lainnya.

Untuk akhwat, keadaan diri kita berbeza. Satu ekstreme, ramai akhwat sudah meniti senja usia, menantikan pinangan ikwah yang mahu meminangnya kerana dakwah. Mungkin umur sudah beranjak, muka sendiri tak berapa comel. Sangat tangkas pula tu dalam dakwah menyebabkan ikhwah sedikit kecut untuk meminang. kita jelas dalam memilih ikhwah sebagai pasangan hidup kita kerana kita mahukan ketenangan hati dan kestabatan di atas jalan dakwah. Namun bagi ikhwah, keadaan mereka berbeza pula.

Jika ada orang soleh meminangmu, jangan menolak dahulu sebelum bersyura dengan orang yang bertanggungjawab ke atasmu (ini jika pinangan itu direct padamu). Walaupun cara itu salah dan tidak menghormati statusmu sebagai akhawat (rakan perempuan), namun di situ ada nilai ukhuwah yang perlu kita santuni pada ikhwah. Ada tarbiyah yang perlu kita ajarkan pada ikhwah dengan cara yang mudah dia terima tanpa merendahkan egonya.

Dahulu pernah ikhwah mengatakan akhwat kita ibarat warden penjara. Mereka tak tahu kita bertindak sedemikian kerana kita amat menjaga hati kita dengan Allah. Kita tahu kelembutan kita mesti mencairkan hati para ikhwah. Kerana itu kita tak mahu menjadi bahan fitnah.

Namun seluruh fikrah ini mengajarkan kita untuk berlemah lembut dengan manusia dan juga sentiasa mengajari manusia yang silap dengan cara yang terbaik. Maka bersyuralah. itu kuncinya.

Dan nak tahu something? Jika antunna sendiri berkenan untuk berkahwin dengan seorang ikhwah, jangan segan untuk bertanya naqibahmu. Itu bukan perigi mencari timba. itu usaha untuk menyelamatkan hatimu. Bila adanya orang tengah, takkan terasa segan dan malu. Orang tengah akan memainkan peranannya, walaupun prosesnya lambat.

Tidak semua yang melalui BM ini perfect.

Sepertimana orang yang kahwin selepas couple pun ada masalahnya, ada yang bercerai even. Begitu juga dengan BM. BM ini wasilah untuk kita dapat redha Allah, tapi kita pasti diuji. Fasa pengenalan pada awalnya sukar bagi dua insan yang langsung tidak pernah bercakap dan bertentang mata pun, namun disebalik itu ada kemanisan yang amat sukar diungkapkan.

Ianya amat manis, subhanalllah.

Tetapkan matlamatmu. Biar jelas. Biar terang.

Itulah dia kerana dakwah dahulu. Kerana Allah dan rasulNya dahulu.

Tak semua ikhwah perfect dan tak semua akhwat perfect. Carilah kesempurnaan itu betul-betul pada dakwah, baru yang lainnya. Allah akan cukupkan keperluanmu akhi wa ukhti, jika kamu memilih Allah sebelum yang lainnya insyaallah.

Jadilah moderate dalam prosesnya

Alhamdulillah, jika proses BM itu dimudahkan Allah. Berimbanglah. Berbincang itu perlu untuk menetapkan perkara-perkara yang penting di dalam kehidupan rumah tangga. tapi di situ jangan terlalu bermudah-mudahan dan menganggap bahawa tunangan kita itu milik kita dan kita boleh menyintai dia sesuka hati kita. Bila Allah sebagai sandaran, segalanya kelihatan dan dirasai rasional.

- Artikel iluvislam.com

dikongsikan buat semua...

"bersyuralah dan pilihlah jalan yang lebih kpd wara'" ... INSYAALLAH =)

Assalamu'alaykum wbt...

Denga Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Bekalan dari Al-Quran...


"apa jua jenis rahmat yang dibukakan oleh Allah kpd manusia, maka tidak ada sesuatupun yg dapat menahannya; dan apa jua yg ditahan oleh allah maka tidak ada sesuatupun yg dapat melepaskannya sesudah itu. dan (ingatlah) Dia lah sahaja yg Maha kuasa, lagi Maha Bijaksana". - (Surah fathir: ayat 2)


p/s; bantulah aku agar tidak pernah berputus asa dgn rahmatmu.
p/s: bantulah agar aku terus berdiri dijalan ini.

Assalamu'alaykum W.B.T

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Sedikit sahaja perkongsian buat seisi dunia membaca...mengambil masa sedikit ketika memerhati, mendengar, mentafsir dan muhasabah...

Hipokrit Vs Motivasi...teringat tentang tajuk ni, terus menulis sebelum terlupa... sebab apa, kerana saya ingin ia di "diarikan" dan dikongsikan kebaikannya agar tidak hilang atau tersimpan hana utk diri sendiri sahaja...

ada seorang teman berkata "cubalah engkau berupa ke arah kematangan sikit, engkau tu dah kahwin dan dah nak dapat anak"... "aku tak nak hipokrit pada diri sendir,biarlah aku dengan sikap aku macam ni. aku memang dah macam ni"... ataupun kadang kala kita akan monolog sendiri "kalu sembahyang sorang2 xbuat solat rawatib, kalu sembahyang berjemaah buat pulak solat rawatib. macam hipokrit pulak"...

Inilah yang cuba saya saya nak sampaikan. kita sering tertipu atau terpedaya dengan bisikan syaitan dan kurang tentang kefahaman keutamaan tentang perkara ini. Jika kita dinasihatkan ke arah kebaikan dan kita cuba melestarikannya...kadangkala kita mampu buat dan kadangkala kita tidak terbuat...ini bukan didalam soal yang wajib tetapi didalam soal yang sunat dan keperluan... dan kerana itu jika kita buatnya dengan baik dan terus berazam utk terus dan terus istiqomah maka itu adalah yang baiknya...tetapi sekali sekala kita terlajak atau terbantut seketika dan baru kembali menyegarkannya semula itu buka HIPOKRIT tetapi adalah motivasi dalaman. Jadi, kalu kitaberubah kerana kebaikan yang banyak kerana nasihat maka ia adalah motivasi dan segarnya IMAN kita, jika kita tidak mampu menerima nasihat itu maka sebenarnya kita adalah HIPOKRIT kerana rapuhnya IMAN kita. sedarilah. berubah ke arah kebaikan dan berazam mengekalkanya adalah bukan HIPOKRIT... =)


Penghormatan Vs Kongkongan.

Terdengar perbualan seorang kawan pejabat perempuan yang baru berkahwin " aku pakai tudung pusing-pusing sini dan tuuuut melekat kat tepi atau atas kepala ni supaya bagi nampak cantik. sebab suami aku suka aku pakai tudung macam tu. jadi aku nak bagi suami aku bahagia dan selesa bila melihat aku. kalu ikutkan, susah juga nak pakai tiap2 kali macam tu, yelah kerja macam kita ni mana sempat nak belit"... terdiam seketika saya sambil mentafsir... kalu saya, saya akan katakan saya sangat tersentuh dengan kecantikan kamu kerana tudung kamu itu labuh melebihi paras dadamu. itu adalah ketenangan dan kebahagian bagi saya... Walaubagaimanapun, terpulang pada kefahaman seseorang lelaki itu.

ok, apapun bila dikatakan kita diminta berubah kearah akhlak dan kelakuan yang lebih baik mengikut syariat, dan kita mampu menurutinya kerana FAHAM KERANA ALLAH, maka itu adalah suatu PENGHORMATAN bukan KONGKONGAN...seperti cerita diatas,dia berubah kerana menjaga kasih sayang kekeluargaan dan sanggup BEKORBAN maka ada pahala disisinya...dia tidak pernah menganggap ia adalah suatu kongkongan yang tidak berasas...kerana hari ini ramai mereka yang ingin kebebasan yang melampau hingga menganggap banyk kebaikan yang disuruh agama adalah kongkongan semata-mata...

saya amat tersentuh bila mendengar pengakuan rakan spejabat itu...Namun begitu, perubahan yang dibenarkan didalam islam adalah yang tidak melanggar syariat...jikalaulah seorang suami menyuruh dan memaksa dia mededahkan aurat apa tindakannya?hukumnya? adakah mesti menurutinya? jatuhlah hak suaminya ke atas dirinya utk dituruti kerana ia dalah perkara yang haram...so, ikutlah perkara2 kenaikan sahaja...

selain itu, antara keduanya mestilah saling memahami dan bertoleransi didalam perkara yang dibenarkan selagi mana tidak bercanggah dgn syariat...Bagi seoang lelaki yang baik dalam agamanya dan kefahamannya dan menginginkan kebaikan dan keselesaan pada sisinya, bilamana nasihat-nasihat dan pendapatnya dihargai dan disanjungi oleh seorang isteri selagi mana ia tidak pernah bercanggahan dengan syariat islam malahan mempunyai nilai kebaikan yang tingi disisi maka,ia merupakan suatu penghormatan bagi dirinya kerana nasihat2 dan pendapatnya diterima sbg seorang KETUA(suami) dan SEORANG KEKASIH PENYEJUK HATINYA...inilah adalah suatu yang sangat normal... mungkin yer... bagi seorang wanita yang baik agamanya dan kefahamannya bilamana ia berubah mendengar nasihat2 dan juga mempertahankan pendapat dirinya selagi mana ia tidak bercanggahan sama sekali dengan syariat malahan mempunyai nilai yang tinggi disisi allah, maka ia merupakan suatu PENGORBANAN yang dilakukan kerana allah tetapi tidak pernah dianggap KONGKONGAN... subhanallah, jika fahamnya begini...maka harmoni dan bahagia rumahtangga didunia ini...

belajar memahami erti kehidupan rumahtangga dengan memerhati,mendengar,mentafsir dan muhasabah untk diri sendir nanti... INSYAALLAH...

Assalamu’alaikum WBT…

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang…

Keutamaan KEFAHAMAN ke atas semata-mata HAFALAN.
Diriwayatkan, oleh Abu Hurairah r.a, rasullullah s.a.w bersabda mafhumnya: “Manusia itu Laksana barang tambang emas dan perak, mereka yang terbaik dimasa Jahiliy yang terbaik, maka merekalah yang terbaik di masa Islam, apabila memiliki kefahaman(agama).”
Rasullullah s.a.w. bersabda, mafhumnya:
“Perumpamaan perutusan kepada umat manusia dengan membawa hidayat dan ilmu adalah laksana hujan yang lebat turun ke atas bumi. Ada bahagian tanah yang bersih dan subur; dapat mneyerap air dan menumbuhkan tanam-tanaman serta rerumput yang banyak; ada bahagian tanah yang keras; sehingga dapat menampung air banyak yg berguna untuk manusia minum, bertani dan menyiram tanaman; da nada satu jenis lagi tanah yang tidak dapat menyimpan air dan tidak menumbuhkan pokok-pokok tanaman(tandus). Misalan pertama adalah orang yang mendapat kefahaman ilmu agama. Kedua adalah orang yang belajar ilmu agama dan mengajarkannya kepada orang lain. Ketiga adalah orang yang sama sekali tidak ambil peduli terhadap risalah yang aku bawa dan tidak mendapat hidayah ALLAh.” - hadith riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim dr abu hurairah dari abu musa al-ash’ari.

Hadith ke-2 diatas menjelaskan kpd kita bahawa segolongan manusia yang paling tinggi darjatnya disisi Allah s.w.t mengikut marhalah yang telah disabdakan oleh Rasullullah s.a.w. Golongan yang pertama adalah mereka yang mempunyai ILMU & KEFAHAMAN AGAMA. Ke-2 adalah mereka yang dapat menghafal ilmu-ilmu agama kemudian mengajarkannya kepada orang lain. Dari sudut ini sedarlah kita bahawa orang-orang yang memiliki kefahaman dan pengertian (Ahl Al-Dirayah) adalah lebih utama daripada orang-orang yang hanya sekadar/setakat menghafal sahaja ( ahl –ar-Riwayah). Oleh kerana itu, tidak hairanlah apabila kita melihat daripada GENERASI pertama dan AWAl ISLAM adalah dikalangan mereka yang memiliki ILMU dan KEFAHAMAN daripada mereka yang hanya sekadar menjadi HUFFAZ(penghafal) sahaja. Ianya berbeza dengan kurun ataupun generasi slepasnya dimana para HUFFAZ lebih mendapat tempat dan keutamaan daripada ULAMA’.
Sebenarnya, kita tidak pernah sesekali menolak atau menjatuhkan golongan huffaz. Mari kita lihat dibeberapa sudut sisi yang boelh kita ambil pengajaran dan kesedaran. Para hafiz (huffaz) al-Quran Al-Karim kalau kita lihat didalam masyarakat mendapat tempat yang paling utama dan mulia. Bahkan disisi sesuatu organisasi/kerajaan/ dan dikalangan kaum MUSLIMIN amnya. Tetapi kita lupa Pengiktirafan kepada para PEMIKIR, FAQIH, FAHAM yang kesemuanya mereka ini adalah dikalangan ULAMA’ yang berwibawa menjaga kesucian AGAMA dan mengajarkan tentang selok-belok agama kepada umat manusia seluruhnya. Kita semua sering lupa tentang perkara ini. Adakah kerana kita mula menghayati tarannum dan lagu-lagu ketika mendendangkan AL-QURAN daripada melihat dan mengambil intipati-intipati ajaran islam yang perlu di ISTImBA’ didalam al-QURAN yang memerlukan dari kalangan ULAMA” sebagai contohnya. Kita lupa lagi tentang sesuatu perkara yang penting ini.
Kalau kita lihat juga ujian tilawah al-Quran saban tahun sering diadakan. Pemenang akan diberikan hadiah-hadiah yang lumayan. Pengurusan-pengurusan juga seriang akan diselenggarakan dengan baik. Tetapi hanya apa yang akan kita dapati adalah, hanya mendengar bacaan al-Quran dibacakan. Tiada lagi tentang kupasan-kupasan mengenai ayat-ayat al-Quran dan HUKUM yang mesti ditekankan dan Diamalkan didalam system pentadbiran dan pengurusan bermula dari pengurusan diri sendiri, rumah tangga dan seterusnya diperingkat Negara amnya malahan diperingkat global. Kerana apa, kerana kita lebih takutkan manusia daripada takutkan tuhan. Jadilah al-quran itu sebagai hiasan atau halwa telinga sedangkan al-quran itu tujuan ia diturunkan adalah lebih dari itu. Mungkin ada sedikit sebanyak, tapi masih kurang dan tidak ditekankan. Oleh itu, sedarlah wahai umat ISLAM.
Kerana apa? Kerana penghormatan kita pada para ULAMA’ tidak pernah diberikan malahan disisihkan didalam masyarakat. Kehadiran mereka hanya sekadar syarat terapi yang tidak dominasi tetapi hanya sekadar di pinggiran HATI. Oleh kerana itu pegiktirafan kepada ulama’ yang pakar agama dan mempunyai ketinggian pekerti dari bahagian ilmu-ilmu mereka seperti TAFSIR, HADITH, USUL FIQH, FIQH, AQIDAH mahupun DA”WAH hanya sekadar cukup diberikan sijil dan anugerah-anugerah tahunan tetapi yunjuk ajar dan nasihat-nasihat mereka diletakkan disisi malah dimusuhi kerana kepentingan peribadi dan material yang akan membunuh diri. Sedarilah kita akan perkara ini wahai kaum muslimin. Jangan kita hilang harga diri Dalam AGAMA ISLAM INI. Kembalilah.

Hazli.

Insan kerdil yg sentiasa membaiki DIRI

Nikah MengHALALkannya...

Ingatan KeinsafanKU

Ingatan KeinsafanKU

Pertubuhan IKRAM Malaysia

Pertubuhan IKRAM Malaysia

Keluarga Da'wah

Keluarga Da'wah

Maratib Amal

Maratib Amal

About this blog

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Alhamdulillahi Rabbil 'alamin...Kesyukuran yang tidak terhingga dipanjatkan kpd Allah dpt mengizinkan Blog ini dilancar dan digunakan sebaik mungkin dgn bantuan Ikhwah...

Pertamanya tujuan blog ini dilancarkan adalah utk Tujuan Da'wah Yang mengikuti arus zaman, Semoga allah terima niat ikhlas ini...Juga adalah utk cuba belajar meningkatkan prestasi Diri agar terus termotivasi dan bersemangat utk teruskan 'amal qawiy ini(moga terus thabat)...Selain itu dapat menambahkah Tsaqafah padi diri juga buat santapan dan Qudwah Buat Pewaris "naluri Nurani Mujahid"... Moga Tiadak Jemu meneruskan usaha-usaha Da'wah hinga ke akhirnya dgn kefahaman yang jelas dan soleh... Wallahu 'alam... Terimalah Dariku Ya Allah..."ERTI HIDUP UTK MENSYUKURI"...

Teman seperjuangan

Welcome My Brothers & Sisters

Welcome My Brothers & Sisters

Berpeganglah Pada Quran & Sunnah Agar Tidak sesat selamanya..

Berpeganglah Pada Quran & Sunnah Agar Tidak sesat selamanya..

Senantiasa Ruku' & Sujud Pd Allah

Senantiasa Ruku' & Sujud Pd Allah

Mengingati Allah Itu Dihati

Mengingati Allah Itu Dihati

Ibu Mithali

Ibu Mithali

Sentuhan Seorang Ayah

Sentuhan Seorang Ayah

kawan-kawan

  • http://ii.islam.gov.my/hadith/hadith.asp
  • http://akramhadi.blogspot.com
  • http://kdpetalingperkongsian.blogspot.com
  • http://k-budu.blogspot.com
  • http://karisma-uiam.blogspot.com
  • http://fatahensem.blogspot.com/

Masa Lapang Sebelum Sibuk

Nikahlah...Nikahlah...Nikahlah... (^ ^,)

Nikahlah...Nikahlah...Nikahlah... (^ ^,)

Antara Semalam dan Hari Ini

Allahumma Yansurna.. (T _ T)

Allahumma Yansurna.. (T _ T)

Hijrah Jadikan Pengajaran

Ahlan Wasahlan Wamarhaban Bikum

free hit counter

Senyumlah... :)


ShoutMix chat widget

Aku Cinta Palestine (Info Terkini)

Silakan Jalan Dulu...Sabar Dlm Kehidupan... =)

Followers

About Me

My photo
seorg yg cukup tegas. open minded dlm perkara yg tak melanggar syara'.suka berkawan dgn semau orang. aku juga insan lemah yg masih bertatih didunia,sgt bnyk kelemahan & kesilapan yg telah aku lakukan... Bapa Noor bin Dollah, Wan HAsmoh bt Wan Mahmood, Anak ke-2 drp 8org adik-beradik,Nurnadilah,Nurdiana,Nurnadia,Mohd Hafiz,Mohd Solihin,Mohd Al-Muntaqim,Mohd Yusof, Belajar di Maahad Ahmadi Tanah Merah, Sek. Men. Keb. Tanah Merah(1), Matrikulasi Pulau Pinang, Diploma Pusat Perubatan Universiti Malaya. Bekerja sebagai Radiographer Di PPUM. Pelajar dalam Sarjana Muda Sains (FIZIK) di USM.