-- Naluri Nurani Mujahid --

Kuhadapkan wajahku ke Kiblatmu...Menangisi selaut Dosa-dosaku...Ku Sujud Ke Lantai Bumi Cintamu,mengalir Titisan Airmataku...Ku Didik Naluri Cintaku,Mengerang Sakitnya Hatiku...Ku Pasrah KetentuanMu,menjadi Pegangan Aqidahku...Ku biar Diriku Lena,biarlah Diribaan Cinta & Kasih sayangMU...Jadikanlah Aku,Keluargaku,Sahabat-sahabatku AHLI SYURGAMU...Selamanya Diriku akan menangis,Mengharap Belas Kasihanmu...Hinggalah Tangisanku Berhenti...Dipangkuan KeredhaanMU (T_T)









Assalamu'alaikum wbt...


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyang...


Alhamdulillah...Allahu Akbar...Subhanallah...



Tak de apapun yang aku nak citer kali ni...Hanya perasaan syukurku teramat aku rafakkan dan aku insafi hanya padamu Ya allah swt... lama juga aku xupdate...

Alhamdulillah aku dah dapat rumah sewa dgn mudah dan sudah mula menyewa disuatu kawasan kampung di Jalan Kebun, Klang Selangor...hehe jiran sebelah pula ikhwah PPUKM yang bekerja dekat HTAR, Dr Afiq (manta ameer ppukm)dan zaujahnya,hmmm alhamdulillah segalanya milikmu ya allah... Perabot pun sedikit sebanyak telah aku mula penuhkan mana yang berhak mendapat haknya buat seseorang nanti...yang keselesaan untuk dirinya...Pahala buat diriku nanti kerana allah... Moga allah barakahi segalanya... Doa buat sahabat-sahabatku yang nak walimah akh Hafizuddin, aminuddin, Masdiana, Fahmi Hashim, Suhaimi, Adila... =) Barakallahu Lakuma Wabaraka 'Alaikuma Wajama'a Bainakuma Fikhair...

Akupun actually xsuka sgt kalu DENGAR lagu yang perempuan nyanyi...korang xyahlah amik yang xelok...tapi aku suka lirik nya yang bagus penuh pengajaran...tetapkan luruskan hati... Allah akan anugerahkan yang terbaik yang kamu tak sangka2...YANG PENTING JADI YANG TERBAIK,BAGUS KERANA ALLAH...SEGALANYA ALLAH YANG TENTUKAN...BERSABARLAH...INSYAALLAH... kisah ceritaku...hehe



"Hidup ini indah, jika segala-galanya kerana ALLAH….bersendirian tak bermakna keseorangan , sesungguhnys ALLAH sentiasa bersama –sama kita."


Haramkah

Haram-haramkah aku
Bila hatiku jatuh cinta
Tuhan pegangi hatiku
Biar aku tak jadi melanggar
Aku cinta pada dirinya
Cinta pada pandang pertama
Sifat manusia ada padaku
Aku bukan Tuhan

Haram-haramkah aku
Bila aku terus menantinya
Biar waktu berakhir
Bumi dan langit berantakan

Aku tetap ingin dirinya
Tak mungkin aku berdusta
Hanya Tuhan yang bisa jadikan
Yang tak mungkin menjadi mungkin

Aku hanya ingin cinta yang halal
Di mata dunia juga akhirat
Biar aku sepi aku hampa aku basi
Tuhan sayang aku
Aku hanya ingin cinta yang halal
Dengan dia tentu atas izinNya
Ketika cinta bertasbih
Tuhan beri aku cinta
Ku menanti cinta…


Ku akan terus mencintaiMU...Semampu KudratKU...
video




Assalamu'alaikum wbt...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...


'CERITA AKU'

Alhamdulillah tgh pening2 lalat dgn assgmnt aku dan lab report yg melambak..penuh kepala aku...Study aku? Wah mencabarnya FIZIK n BIO ni...pening2 tp BEST giler...At least kalu xfaham cket pun Faham bnyk INSYAALLAH ...ameen Alhamdulillah...Yg penting KHAIRUL AZZZAM mesti kuat n study konsisten ye tak?eh..ada lg unsur KCB ni...baru power...my future mother in- Law dh bg SPIRIT suh continue smpai dpt PHD oversea ..kuang2..mengangguk saja aku...hermmm...al-maklumlah parent in-law aq ni pun rajin blajr...smpai umur 60'an pun rajin menangguk ilmu..kagum bangat aq...nekad INSYAALLAH...ILMU kan? seronok bljar ni...otak asyik aktif n tak tumpul...bila ramai sgt org asyik tny n sebut pasal mcm mana aq ditaqdirkn bertemu dgn UKhti ni aq hny katakan TAQDIR...aq pun xpernah tgok wajahnya hingglah masa taaruf....family pun xkenal...cumanya sudah lama m.cik tu tertunggu jwpn aq..aq asyik mengelak dan tangguh2 jer...sbbnya dlm masa yg tu plak aq tersangkut plak dgn m.cik2 PJ yg beria-ria nak uruskan aq utk BM di PJ smpai berderet nama tercalon huhu...nk maintainkan aq kt PJ hasratnya...Tp jodoh kan? kita pun xleh nk jangka...allah yg maha mengetahui..aq pun xpernah sangka n mimpi2 indah pun...lebih kpd hormati cadangan yg lebih tua...Akhirnya jodohku dgn m.cik tu jg...apapun alhamdulillah...Tetap mendoakan agar dipermudahkan urusanku nant insyaallah...cket lg ni...ameen ya allah...

Bila direnung dan difikir,betullah semuanya terjadi dgn izinnya...That why aku katakan, Kita mesti berterima kasih pada kpd sesiapa shj yg terlibat secara langsung atau tdk langsung krn merekalah yg hadir mnjd watak2 yg telah ditaqdirkan allah utk kita samapi bertemu jodoh kita...dan mrk juga pun begitu...kena bersyukur ye kawan2...aku ni bnyk sgt dosa-dosaku dgn Allah dan dgn korang2 semua yg menjadi kawan2 aku dan juga yg kenal aku kan...kadangkala aku ni memang xlayak pun jd kawan korang...

Sehinggalah hampir 10bln yg lepas aku benar2 bersedia sbb dah ckup simpanan dan dpt tanggung nant mana yg aku mampu...fuhh..alhamdulillah...kini pun aku bagai bermimpi lg...seolah2 aq jd seorg pemuda Kg. datang mencabut pedang kat dlm batu dan berjaya dikahwinkan dgn anak org Bangsawan...mcm tu ke? xjuga selps lepas interview parents lepas Halangan2 yg bnyk br lepas ujian tu...tu pun dpt bantuan tuan puteri tu...ahaks...terima kasih bnyk membantu bg aku TIP2...

"Dewan bedah" PPUM

aku adalah bersembang dgn mamat ni...bro:Bro tension betullah kita ni kan?nak kahwin jer mesti tension...susah gak jd org lelaki...aku masih senyap...Aq:nape?..bro: yelah org perempuan best la, relax asyik menunggu jer...kita yg pening nak cr duit...aq:dh memang tu fitrah kita kot...bro:diorg best jer, blh beli keta besar2,p shopping, makan sedap2 n relax jer....Aq:dah memang perempuan(dlm hati),apa hal ko sakit hati...bro:xdelah, entah mcm2 dlm kepala aq ni...aq;allah dh jadikan kita kuat,sabar,berdikari,tabah dan bertanggungjwb sesuai dgn fitrah kita, cuba tgok ayah2 kita yg dpt laksanakan tanggungjb dan amanah mrk...kita pun blh mg mgkin lbh baik insyaallah...Yg penting SABAR,TABAH,IKHLAS... hee sweet gitu =)

BERJIMAT sbg LELAKI utk tabungna keluarga masa hadapan.

Ramai yg aku bljr dr kawan2 aku kalu bab2 menabung ni...bljr dr fadzly dan ismail jgak...syarat-syaratnya adalah:-

1.Ikhlas utk menabung dr awal lagi krn ALLAH SWT.
2.Konsisten dalam menabung, cuba elakkan HUTANG(sakit kepala oi).
3.Cermat, bukan kedekut,bakhil atau tangkai jering. SEDEKAH ITU MELUASKN REZEKI dan MEMBERKATI bukan MERUGI.YAQIN. sedikit itu lagi baik dr bnyk yg tak berkat.
4.Belanja apa yg sekadar yg PERLU bkn MENGIKUT KEPERLUAN.
5.Hidup dibawah paras kemampuan bukan mengikt KEMAMPUAN.kalu mampu beli kereta PESONA,cuba pakai kereta sorong jer...hihi lawak jer..pakailan viva ke? BEBAS HUTANG Oiii.cthlah...

bnyk lg lah...ni yg aku buatlah...Tiap kali aku tgok kwn2 pakai handset mahal2 HTC,XPERIA,I PHONE 5,SAMSUNG GALXY,mcm2 lah meleleh mencurah2 kot air liur aq..nak jugak..nak jugak...(hati memberontak mengikut nafsu)...IMAN jwb...lebih baik duit tu aq simpan wak beli perabot rumah nanti...tgok kawn2 asyik mengunyah jer...makan 4 kali sehari kot...fuhhh animal ke tu? IMAN jwb ..aku bljr minum air mask n bw bekal..bljr2 bw bekal nati...makan bila lapar...tgok kwn2 pakai vios la,hondalah,mcm2 lg, seksanya nafsu aq, teringin dhoooo...IMAN jwb pakai jer motor/basikal ke biar susah2 dulu...mksdnya kita blh melatih diri kita supaya cukup dan cuba elakkah HUTANG...nantkan tersenarai antara belaia 41 yg muflis tu...sbb rata2 pengalaman aq masa dok jual keta dulu, guru2 adalah ranking yg plg bnyk hutang..gaji 3k@4k tggl ratus2 je dlm slip gaji...bnyk loan sgt2...hampir semua kaki dan tangan kerajaan begitu...kadangkala aku ni memang kena tgo ayah aq, buat rumah n pakai keta xpernah wat loan pun...rumah besar gaban kot...tp mcm mana dia bersabar berjimat...dahlah umi xkeje dok jg anak jer...huhu
Sbb tu naqibku yg jg seorg DR. pakar dikelantan dia sgt berpesan2 tntg ini...jgn bnyk hutang...ana dulu akhi, ulang alik dgn motor kapcai 10tahun 10bln dr t.merah ke KELANATN...lbh 1 jam kot,dahlah doktor keje mcm nak mati kot...tp aku kagum dgn dia sbb beli keta baru cash dan buat rumah besar gaban tanpa hutang...pinjaman masa di p oversea awal di dah habis berbndg dgn org lain...blk kg isteriny dgn anaknya yg ramai2 tu dgn bas!!!!...xnak fikir aq tension...mksdnya dia gigih dan xnak ada hutang...xleh tido mlm weeeiii...mgkn jgk masa tu sbb masih tiada perbankan islam...huhu hebatnya org dulu2 ni...hasilnya anaknya bgus2 dan ada yg buat medik jg kat timur tengah...BARAKAH2... umi aq selalu cakap kt aq,hidup berpada2...xguna hidup mewah2 kalu tgoh rumah tgok HUTANG,kereta berjalan mcm HUTANG yg berjalan n mcm2 lg...saga aq tu pun hutang jagk...sakit kepala...tp dah tak sakit sbb totally dh bg kakak...apapun bergantung kpd keadaan ye... kalu perempuan tu akau prefer pakailah keta...nak2 yg terpaksa blk lewat mlm...bahaya oiii...bnyk sgt ragut,rogol n mcm2 lag...tambhan kat kota raya ni...aku kerja kat taruma dan kecemasan tu ada jer kes2 mcm tu...risau jg dgn keadaan skrg...yelah teringat kat adik2,kawan2,sedara2....

apapun buat renungn bersama aku petik kata2 cendiakawan islam ustz zahazan dan Usz Zaharuddin "kita bersyukur setidak2nya muamalah kita dah bnyk berubah dan mengikt syariat.adanya perbankan IASLAM bnyk memudahkan dr terlibat dgn riba". apapun walaupun terdapat khilaf didalam perbankan islam, cukuplah bg seseorg muslim itu pakailah perbankan islam dr konvensional.adapun perbankan islam bnyk memudahkan, ckuplah kita hnya menggunakan utk memiliki hanya SEBUAH KERETA dan SEBUAH RUMAH shj kerana keperluan dharuri.bukan perbankan isLAM ITU MENGGALAKKAN KITA lebih bnyk berhutang...

saja2 santai wooiii... ok. sambng =)



Assalamualaikum wbt...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Kala ini aku memang tak sempat nak menulis, tapi mungkin dlm lagu bnyk memneri kita sedikit PERINGATAN dan RENUNGAN BERSAMA...


Kau yang menciptakan cinta
Dan Kau jua yang menghampar bahagia
Di ribaanMu terhimpun harapan
Impian tulus setiap insan

Kau yang mengutuskan duka
Dan Engkaulah yang mengirimkan hampa
Namun padaMu jua diadukan
Merabahkan keresahan dan tangisan

Aku tahu inilah kasihMu
Aku tahu inilah cintaMu
Dan ku tahu tiap yang terbaik untukku
Tak semuanya yang ku mahu

Di celah hangat nafas yang terhela
Ada dingin saat menyeru (menyebut) namaMu
Terarah segala ronta dan rasa
Pada damainya dakapanMu

Aku tahu inilah kasihMu
Aku tahu inilah cintaMu
Dan ku tahu di segenap ruang rasaku
Telah Kau titipkan kekuantan
Oh Tuhan

=)

Hazli
26/9/11



Assalamu'alaikum wbt...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...


Gambaran keadaan hatiku Pada hari bersejarah di hari ini...ALHAMDULILLAH..Terima Kasih Ya ALLAH...


PadaMu Ku Bersujud


ku menatap dalam kelam
tiada yang bisa ku lihat
selain hanya nama-Mu Ya Allah

* esok ataukah nanti
ampuni semua salahku
lindungi aku dari segala fitnah

kau tempatku meminta
kau beriku bahagia
jadikan aku selamanya
hamba-Mu yang slalu bertakwa

ampuniku Ya Allah
yang sering melupakan-Mu
saat Kau limpahkan karunia-Mu
dalam sunyi aku bersujud

pada-MU




11/09/2011
9am.


WAJIBAT RAMADHAN (ikram PJ)

1. Iftar keluarga bagi setiap usrah 1 kali
2. Derma Palestine- RM 1 sehari/kepala bagi yang bekerja.
Kutipan akan diserahkan pada jamuan hari raya
3. Quran 30 juzuk/sebulan
4. Qiam/iktikaf 10 terakhir ramadhan (ikhwah)
5. Usrah berjalan- 2 kali sepanjang bulan ramadhan
6. Edaran poster 1) Sebelum Ramadhan
2) 10 malam terakhir


Assalamu'alaikum wbt...

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Blog aku dah hampir diseliputi habuk dan sawang...update sekejap. sekelumit mampu.

Aku terdengar lagu ini, dan terkadang irama dan lagunya membuat HATIKU runtun, sayu, sepi dan Takut...dan disitu juga mula TERBIT KESYUKURAN yang tak terhingga kerana lahirku ISLAM...Alhamdulillah...Yang paling penting aku mesti/wajib menjaganya dan biarlah LAHIRNYA IMAN & tAQWA Didalam HATIKU... "itulah nikmat yg sebenarnya"... IMAN dan ISLAM... Sesungguhnya harta, nama pangkat dan juga rupa... Bukanlah jaminan KEBAHAGIAAN... Kebahagiaan pada KEIMANAN

sedari itu, sedarlah kita semua dari dunia yang melalaikan ini. JOM kita pakat-pakat jadikan DUNIA ini sebagai tempat kita menanam utk kita TUAI di akhirat kelak... jom ramai-ramai... ALLAH bantu kita Insyaallah... MESTI KUAT...

Pengiktibaran dari KISAH PUTERI DIANA...

Hadirmu bersama kuntuman senyuman
Terlukis wajah sicantik rupawan
Kau jadi impian berjuta pria
Kau jadi idola pemuda
Namun kau pergi bersama tragedi
Kisahmu menyentuh menggamit hati
Kasih ditinggal bersama kenangan
Permaisuri kau insan sepi

Segala-gala ditakdirkan Tuhan
Pasti tidak sia-sia
Layar lara seorang puteri
Kembara sayu seorang ibu
Menghadiahkan jutaan ikhtibar
Di hati seorang wanita
Yang bernama puteri

Oh Diana
Kau umpama kerdipan di malam gelita
Akhirnya terpendam dipagut derita
Dalam mencari erti cinta

Oh Tuhan...
"Benarlah tiada bahagia tanpa iman,
Benarlah tiada kebahagiaan tanpa Islam di jiwa"


Sesungguhnya harta, nama
pangkat dan juga rupa
Bukanlah jaminan kebahagiaan
Kebahagiaan pada keimanan





Assalamu'alaikum wbt...

Kali ini, saya lebih berkongsi tentang perkahwinan seorang sahabat saya. sempat kongsi gambar sahaja. teringat hari jumaat time nikah tu, pagi tu baru cuti saya dibenarkan...apalagi menunggang laju naik motor berkemas nak bertolak ke melaka. bawa adik dan seorang lagi sahabat lama, Salahuddin Jaafar. samapi sana Asar dan mint Ikhwah tempah Hotel. bermalamlaah kami di hotel semalaman. sanggup tu, alhamdulillah best sangat2 disamping sahabat yang susah senang bersama sejak belajar lagi.juga merupakan anak usrah. Tapi itulah, bila saat lafaz akad tu,terasa seolah-olah lebih berat dari menampung sebuah gunung...Ya Allah, begitu berat tanggungjawab seorang suami...terasa bahang walaupun berada disebelah. teringat sebelum itu,aku berpesan padanya dan juga lebih mengingatkan padaku nanti, "Sentuhan yg paling dihormati dan disanjungi oleh seorang isteri kpd suaminya bukanlah apa-papun, kecuali mengajarkan agama padanya...Berhidup dengan bahagia dan tenang dalam mengikuti sunnah Rasulullah s.a.w...perkara yang lain pasti allah akan rezekikan pada kamu berdua...jangan mengabaikan soal ini...bawalah dia bersama-sama kamu dalam menebar budi dan menangguk pahala di JALAN AMAL DA'WAH bersama kawan-kawan yang lain kerana disitu akan ada suatu titik pertemuan hati dan simpulan hati yang SATu & UTUH insyaallah...segala serahkan pada allah...mungkin nasihat ini, pernah aku terima dan kini aku sampaikan... curi-curi masa. =)

Kau yang menciptakan cinta
dan Kau jua yang menghamparkan bahagia
diribaanMu terhimpun harapan
impian tulus setiap insan
aku tahu inilah kasihMu
aku tahu inilah cintaMu
dan ku tahu tiap yang terbaik utkku
tak semuanya yang ku mahu...
Dicelah hangat nafas yang terhela
ada dingin saat menyebut namaMu
terarah segala ronta rasa
pada damainya dakapanMu (ya ALLAH)


SAAT LAFAZ SAKINAH


Heningnya…
Sunyi suasana…
Lafaz sakinah bermula

Apa rasa
Diterjemah hanya
Sebak abah, tangis ibunda

prechorus:
Adalah aku, wali puteriku
Serah kini amanahku ini padamu
Nafkahilah dia, curah kasih dan cinta
Lebih dari yang ku berikan kepadanya

chorus:
Dulu esakkannya sandar di bahuku
Tangisannya kini ku serah padamu
Bukan bermakna, dia bukan milikku
Fitrahnya perlukanmu

Jadikanlah dia wanita syurga
Mengerti benar akan maharnya
Taat iu bukjp /Ba pada nama
Indah ia pada maksudnya

Ku akur
Akan pesanmu
Puterimu kini amanahku

Iringilah
Dengan doamu
Bahagia kami dari redhamu

hazli.
11:53 am
1/6/2011

Nikah MengHALALkannya...

Ingatan KeinsafanKU

Ingatan KeinsafanKU

Pertubuhan IKRAM Malaysia

Pertubuhan IKRAM Malaysia

Keluarga Da'wah

Keluarga Da'wah

Maratib Amal

Maratib Amal

About this blog

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Alhamdulillahi Rabbil 'alamin...Kesyukuran yang tidak terhingga dipanjatkan kpd Allah dpt mengizinkan Blog ini dilancar dan digunakan sebaik mungkin dgn bantuan Ikhwah...

Pertamanya tujuan blog ini dilancarkan adalah utk Tujuan Da'wah Yang mengikuti arus zaman, Semoga allah terima niat ikhlas ini...Juga adalah utk cuba belajar meningkatkan prestasi Diri agar terus termotivasi dan bersemangat utk teruskan 'amal qawiy ini(moga terus thabat)...Selain itu dapat menambahkah Tsaqafah padi diri juga buat santapan dan Qudwah Buat Pewaris "naluri Nurani Mujahid"... Moga Tiadak Jemu meneruskan usaha-usaha Da'wah hinga ke akhirnya dgn kefahaman yang jelas dan soleh... Wallahu 'alam... Terimalah Dariku Ya Allah..."ERTI HIDUP UTK MENSYUKURI"...

Teman seperjuangan

Welcome My Brothers & Sisters

Welcome My Brothers & Sisters

Berpeganglah Pada Quran & Sunnah Agar Tidak sesat selamanya..

Berpeganglah Pada Quran & Sunnah Agar Tidak sesat selamanya..

Senantiasa Ruku' & Sujud Pd Allah

Senantiasa Ruku' & Sujud Pd Allah

Mengingati Allah Itu Dihati

Mengingati Allah Itu Dihati

Ibu Mithali

Ibu Mithali

Sentuhan Seorang Ayah

Sentuhan Seorang Ayah

kawan-kawan

  • http://ii.islam.gov.my/hadith/hadith.asp
  • http://akramhadi.blogspot.com
  • http://kdpetalingperkongsian.blogspot.com
  • http://k-budu.blogspot.com
  • http://karisma-uiam.blogspot.com
  • http://fatahensem.blogspot.com/

Masa Lapang Sebelum Sibuk

Nikahlah...Nikahlah...Nikahlah... (^ ^,)

Nikahlah...Nikahlah...Nikahlah... (^ ^,)

Antara Semalam dan Hari Ini

Allahumma Yansurna.. (T _ T)

Allahumma Yansurna.. (T _ T)

Hijrah Jadikan Pengajaran

Ahlan Wasahlan Wamarhaban Bikum

free hit counter

Senyumlah... :)


ShoutMix chat widget

Aku Cinta Palestine (Info Terkini)

Silakan Jalan Dulu...Sabar Dlm Kehidupan... =)

Followers

About Me

My photo
seorg yg cukup tegas. open minded dlm perkara yg tak melanggar syara'.suka berkawan dgn semau orang. aku juga insan lemah yg masih bertatih didunia,sgt bnyk kelemahan & kesilapan yg telah aku lakukan... Bapa Noor bin Dollah, Wan HAsmoh bt Wan Mahmood, Anak ke-2 drp 8org adik-beradik,Nurnadilah,Nurdiana,Nurnadia,Mohd Hafiz,Mohd Solihin,Mohd Al-Muntaqim,Mohd Yusof, Belajar di Maahad Ahmadi Tanah Merah, Sek. Men. Keb. Tanah Merah(1), Matrikulasi Pulau Pinang, Diploma Pusat Perubatan Universiti Malaya. Bekerja sebagai Radiographer Di PPUM. Pelajar dalam Sarjana Muda Sains (FIZIK) di USM.