Tujuh Golongan Yang Berteduh Di Bawah Arasy Allah
سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمُ اللُه فِىْ ظِلِّهِ يَوْمَ لاَ ظِلَّ اِلاَّ ظِلُّهُ : اَلإِمَامُ الْعَادِلُ , وَشَابٌ نَشَأَ فِىْ عِبَادَةِ رَبِّهِ , وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ فِىْ الْمَسَاجِدِ , وَرَجُلاَنِ تَحَابَّا فِىْ اللِه اِجْتَمَعَا عَلَيْهِ وَتَفَرَّقَا عَلَيْهِ ,وَرَجُلٌ طَلَبَتْهٌ امْرَأَةٌ ذَاتَ مَنْصَبٍ وََ جَمَالٍ فَقَالَ إِنِّىْ اَخَافُ اللهَ , وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ أَخْفَى حَتَّى لاَ تَعْلَمَ شِمَالُهُ مَا تُنْفِقُ يَمِيْنُهُ , وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللهَ خَالِيًا فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ
Bermaksud :
ِAda tujuh golongan manusia yang akan dilindungi Allah dengan lindungannya pada hari tiada lindungan lain kecuali lindungannya sahaja iaitu :-
Pemimpin yang adil, pemuda yang membesar dalam keadaan mengabdikan diri kepada Allah, lelaki yang hatinya terpaut kepada masjid, dua lelaki yang berkasih sayang hanya kerana Allah bertemu dan berpisah hanya keranaNya, seorang lelaki yang digoda oleh seorang perempuan yang mempunyai kedudukan dan kecantikan tetapi lelaki iti menolak dengan berkata sesungguhnya aku takutkan Allah, seorang lelaki yang merahsiakan sedekahnya sehingga tidak diketahui oleh orang lain dan seorang lelaki yang duduk menyendiri munajat kepada Allah lalu mengalirkan air matanya.
Daripada hadith di atas tujuh golongan antara yang terbanyak diuji ketahanan daya juang mempertahankan komitmennya terhadap agama dalam kehidupannya itu ialah :
Golongan pertama - Pemimpin .
Setiap pemimpin mestilah sedar bahawa dirinya sedang diuji oleh Allah. Pandangan umum menyatakan apabila seseorang sudah mencapai tahap kepimpinan dia akan mengecapi segala kemudahan dan kenikmatan. Namun jika dirinya sendiri tidak dipimpin oleh pimpinan iman maka corak kepimpinannya yang tidak amanah, rasuah dan menggunakan apa sahaja cara untuk kekal memimpin akan memusnahkan dirnya sendiri. Mungkin dia akan merasa sedikit kenikmatan ketika menjadi pemimpin tetapi apabila kenikmatan yang sedikit itu dinikmati dengan cara yang salah maka kesengsaraan diakhirat akan melupuskan sama sekali kecapan nikmat di dunia dahulu.
Golongan kedua - Pemuda yang membesar dalam keadaan beribadat kepada Allah .
Seorang pemuda sentiasa diuji ketahanan imannya menghadapi cabaran zamannya. Segala kenikmatan boleh diraih dengan mudah kerana ia sudah berada di hadapan mata. Memang diakui bahawa amat payah untuk seorang pemuda komited dengan landasan hidup beragama kecuali dengan usaha yang bersungguh-sungguh.
Golongan ketiga - Seorang lelaki yang hatinya sudah terpaut dengan masjid.
Manusia boleh menikmati kenikmatan sementara apabila ia berada di bangunan-bangunan lain selain dari masjid seperti panggung wayang, pusat-pusat membeli belah, pusat-pusat permainan video dan lain-lain tempat. Tetapi pakej kenikmatan yang ditawarkan oleh masjid adalah lebih kekal dan menarik.
Golongan keempat - Dua orang lelaki yang membina persahabatannya kerana Allah .
Kebanyakan orang merasa kenikmatan bersahabat dikecapi dengan memperolehi kepentingan–kepentingan tertentu. Oleh itu kita mendapati kadang-kadang demi menjaga tali persahabatan yang terselindung di sebaliknya kepentingan lain, sahabat yang terus bergelumang dengan maksiat dan dosa dibiarkan begitu sahaja .Ada kalanya timbul keadaan dulu kawan sekarang lawan disebabkan kepentingan dirinya telah diraih setelah memerahnya dari sahabatnya. Persahabatan kita sebenarnya sedang diuji oleh Allah.
Golongan kelima - Seorang lelaki yang berjaya mempertahankan imannya walaupun ia digoda oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan dan rupa paras muka yang menawan.
Andainya lelaki berkenaan menuruti kehendak wanita berkenaan, maka ia akan mengecapi nikmat tetapi hanya beberapa ketika sahaja berbanding ia akan menghadapi balasan getir dari Allah SWT di akhirat kelak. Mudah-mudahan kita terselamat dari bentuk godaan seperti ini.
Golongan keenam - Seorang lelaki yang menyembunyikan sedekahnya sehingga tidak diketahui oleh orang lain.
Ada kalanya manusia yang tipis imannya cuba meraih kemasyhuran dengan berderma dan merasa amat selesa jika dermanya itu berhasil dengan dirinya digelar dermawan oleh masyarakat. Maka ia merasa itu satu nikmat tetapi hakikatnya ia adalah nikmat sementara kerana ia bakal menghadapi sengsara yang berkekalan di akhirat nanti.
Golongan ketujuh - Seorang lelaki yang bersendirian bermunajat kepada ALLah SWT lalu mengalirkan air matanya penuh penyesalan dan akur kekerdilannya di hadapan Allah.
Amat sukar untuk mencari individu seperti orang berkenaan disebabkan selalunya apabila seseorang itu bersendirian maka serta merta ia akan dikunjungi dengan fikiran-fikiran yang buruk, hasad dengkinya akan mula meluap semula, balas dendamnya akan berputik semula, fikirannya akan menjelajah ke daerah-daerah yang diharamkan Allah dan sebagainya.Bagi seorang mukmin hubungannya yang rapat dengan Allah akan membawa kenikmatan yang hakiki baginya.
Mudah-mudahan Allah akan kekalkan kita dalam perjuangan menegakkan dan mengekalkan iman dalam diri, keluarga dan masyarakat serta kita diberi kesedaran bahawa kita sedang diuji iman kita.
4 Soalan Asas Yang Ditanya Di Akhirat
Daripada Abi Burdah RA bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:
Tidak bergerak (berjalan) dua kaki seseorang hamba (manusia) itu pada hari
kiamat sehinggalah ia ditanya empat perkara: Mengenai umurnya yang telah
dihabiskannya, ilmunya yang telah diamalkannya, hartanya dari mana
diperolehinya dan apa yang dibelanjakannya, seterusnya mengenai tubuh badannya
apakah yang telah digunakannya € ’¶ Riwayat Tarmizi
Huraian Hadis
'Tidak bergerak dua kaki seseorang hamba pada hari kiamat' bermaksud bahawa
seseorang itu tidak dibenarkan keluar dari kawasan akhirat kecuali setelah
ditanya dan disoal beberapa soalan, dan empat perkara asasi yang akan disoal
adalah:
Tentang umurnya, iaitu bagaimana ia telah dihabiskan
Tentang ilmunya, iaitu yang mana telah diamalkan
Tentang hartanya, iaitu dari mana diperolehi dan apa yang telah dibelanjakan
Tentang tubuh badannya, iaitu bagaimana ia telah digunakan
Mengenai 'umur bagaimana dihabiskannya' bermaksud adakah sepanjang hidupnya ia
telah melakukan kebajikan atau kemungkaran. Semuanya ini akan disoal dan akan
ditayang semula di akhirat, dan di waktu itu mulut akan ditutup tetapi anggota
lain akan bercakap, mengakui apa yang telah berlaku. Firman Allah SWT:
Pada hari ini kami tutup mulut-mulut mereka, dan kami bolehkan tangan-tangan
mereka berkata-kata, dan kaki-kaki mereka menjadi saksi, tentang usaha-usaha
yang telah mereka kerjakannya
Mengenai 'ilmu adakah ia berilmu dan beramal dengannya' bermaksud setiap
individu muslim itu diwajibkan menuntut ilmu fardu ain, dan beramal dengan
ilmu-ilmunya. Maka diharamkan kita menuntut ilmu-ilmu yang salah, seperti sihir
dan seumpamanya, dan menjadi fardu kifayah pula bagi kita menuntut ilmu yang
memberi manfaat kepada umat Islam dan masyarakat.
Mengenai 'harta dari mana diperolehi, bagaimana dibelanjakan' bermaksud sejauh
manakah ia mencari harta menurut lunas-lunas yang telah digariskan Islam,
kerana semua harta di dunia ini sama sahaja dari segi rupa dan nikmatnya,
tetapi berbeza dari segi hukumnya. Kita juga diwahibkan menentukan bagaimana
pula ia dibelanjakan, sama ada ke arah kemungkaran, seperti pembaziran, atau ke
arah kebajikan, seperti membantu orang yang miskin dan sebagainya; semuanya ini
akan ditanya di akhirat kelak.
Mengenai 'tubuh badan, bagaimana ia menggunakan' bermaksud kita hendaklah
memastikan tubuh badan yang sihat itu sama ada dihabiskan kepada perkara yang
sia-sia atau sebaliknya, dan umat Islam sememangnya dianjurkan semasa tubuh
badan yang masih sihat digunakan untuk kebajikan dan amal ibadah kepada Allah
SWT.
Kesimpulan Hadis
Di akhirat kelak setiap seorang daripada kita pasti akan disoal empat perkara
asasi ini, dan tidak ada satu cara pun yang dapat kita lakukan untuk
menyorokkannya.
Dari amalan kita di dunia inilah kita akan menerima pembalasannya di akhirat
kelak, samada syurga atau neraka.
Hadis ini mengingatkan kita supaya hendaklah menggunakan peluang yang baik
semasa masih hidup di dunia ini untuk melakukan perkara-perkara kebajikan,
iaitu menggunakan umur hidupnya, harta kekayaannya, ilmu pengetahuannya, dan
tubuh badan serta kesihatannya, untuk segala macam kebajikan dan amal-amal
salih.
p/s:qadha' siap-siap pengisian blog...lama akan beruzlah & berkelana mencari sinar bahagia yang baru diBumi Allah
The Last Meeting Theory
-
Bila hubungan dengan seseorang telah berakhir, kita seperti tidak akan
jumpa atau bertembung lagi sama orang tu walaupun tinggal di kawasan yang
sama? Umpa...
2 weeks ago
0 comments:
Post a Comment